Hanne Lippard
Milton Keynes (1984)

Una Boccata d’Arte 2022, Hanne Lippard, Ruin, Grottole (MT), Basilicata. Courtesy: Fondazione Elpis. Ph Michele Battilomo
Hanne Lippard explores the social forms that govern discourse. Her artistic practice, which mainly takes the form of reading and sound installations, investigates the voice as an instrument of emancipation and alienation in times of hyper-connectivity. By mixing personal thoughts and appropriating texts from advertising, slogans and newspaper articles, the text becomes a mix of private and public that regains inventiveness and authorship through the use of the voice, becoming a body of its own. Her recent artistic research has focused on the use of the female body as a container of sounds, on the conscious and unconscious automation of speech and language. Recent exhibitions and performances include: Le language est une peau, FRAC Lorraine, Metz (2021); Contact, Mood, Share at MHKA, Antwerp, (2021); X, Frac des Pays de la Loire, Carquefou (2020); RIBOCA2, Riga (2020); ART 4 ALL, Hamburger Bahnhof (2020); Our present, Museum fur Gegenwartskunst, Siegen (2020); Parades for FIAC, Palais de la Découverte (2019); Art Night London (2019); Goethe in the Skyways, Minneapolis, (2019); n.b.k. Neuer Berliner Kunstverein, Berlin (2019); Nam June Paik Award 2018; Westfälischer Kunstverein, Münster (2018); Ulyd, Kunsthall Stavanger, Stavanger and FriArt, Friborg (2018).
Il progetto di Hanne Lippard a Grottole è coordinato da Roberta Mansueto per Threes Productions.
The exhibition
Ruin
text by Roberta Mansueto
Finissage saturday 17th and sunday 18th September
Chiesa Diruta, Via Giuseppe Garibaldi
Starting from the many cavities still present in the landscape of Grottole (MT), from which its toponym cryptulae (in Italian “grotticelle”) spaces formerly used for the processing of clay and the production of wine, the artist Hanne Lippard reflects on these openings in the landscape by developing a discourse on the duality of the words whole/hole understood as empty and full, and which by association, refer to human orifices and to what can occur, by the same duality, in nature and in society.
For Una Boccata d’Arte, Hanne Lippard presents Ruin, a site-specific sound installation that enters into dialogue with the church built on the remains of the Church of SS. Luca and Giuliano, commonly known as Chiesa Diruta (the ruined church), within the ancient village of Grottole.
With 39 meters in height and 20 meters wide, it was the parish church of the village built starting in the early 1500s on the remains of two small churches.
Never having been completed and hit by a series of earthquakes that have affected the area, it is currently a monument-ruin that preserves the memory of the time.
A particular architectural element of the building is the elliptical dome, which appears suspended in the open sky: this element thus becomes an attractive vector, a sort of “hole in the sky” for the celestial vision, and geometry that returns in the use of concepts such as circles, spirals and spheres already present in Lippard’s earlier works.
For the opening night, Hanne Lippard will perform SYZYGY (2015), reactivated in the reading on the occasion of Una Boccata d’Arte 2022.
The village

Grottole, Basilicata
40°36′N 16°23′E

Una Boccata d’Arte 2022, il borgo di Grottole (MT), Basilicata. Courtesy: Fondazione Elpis. Ph Michele Battilomo
Grottole è un comune italiano di circa 2.000 abitanti della provincia di Matera. Il toponimo potrebbe derivare dal greco kruptai (luoghi nascosti), e dal latino cryptulae ossia grotticelle, locali adibiti alla lavorazione dell’argilla, arte per la quale Grottole è rimasta famosa nei secoli.
ha origini remote tanto da essere uno dei centri più antichi della regione. I ritrovamenti di insediamenti preistorici, greci e romani ne sono testimonianza. Posto sulla cima della collinetta della Motta, leggermente distaccata dal paese, il castello di Grottole si narra che sia stato costruito per volere del principe longobardo Sichinolfo di Salerno nel 851. Numerose sono le chiese disseminate nel centro abitato: la Chiesa Madre di Santa Maria Maggiore, con annesso ex convento dei frati domenicani, ha al suo interno diversi elementi di pregio, tra cui altari lignei, la cantoria e il coro risalenti al Settecento, diverse tele e statue. La chiesa di San Rocco, detta anche chiesa di Santa Maria La Grotta, è dedicata al culto del santo patrono di Grottole. All’interno è conservato il prezioso polittico dell’artista Pietro Antonio Ferro, risalente al XVII secolo e raffigurante le Sette opere di misericordia corporale. Sempre nel centro storico si trovano i resti della Chiesa dei SS. Luca e Giuliano, detta Chiesa Diruta. Alta 39 metri e larga 20, era la chiesa parrocchiale di Grottole costruita a partire dai primi anni del 1500 sui resti di due piccole chiesette. Rimasta sempre incompiuta e colpita da una serie di terremoti che hanno interessato il territorio, oltre che da vari incendi, ora è una rovina suggestiva e monumentale che si eleva sul borgo antico. Sull’altopiano di Altojanni, a circa 12 chilometri di distanza dal borgo, è possibile visitare il Santuario di Sant’Antonio Abate, risalente alla fine del Trecento, e i ruderi della Torre di Altoianni, una vera e propria città medievale che scomparve nel XV secolo. Degni di nota sono la Chiesa dei Frati Cappuccini e la Riserva Regionale San Giuliano.